Bezoek aan Jalchatra - Modhupur - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Mirjam - WaarBenJij.nu Bezoek aan Jalchatra - Modhupur - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Mirjam - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Jalchatra - Modhupur

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

25 Januari 2007 | Bangladesh, Dhaka

Lieve allemaal,

Vorige week donderdag ben ik samen met mijn tolk Achim, één van de Garo-studenten, op weg gegaan naar een klein dorpje boven Modhupur, Jalchatra. De omgeving tijdens de reis was alweer erg verschillend met de vorige reis. Veel rijstvelden, fabrieken waar steen wordt gemaakt en veel rivieren. In Modhupur sliep ik op het terrein van een katholieke kostschool, bij de priesters. Heb veel gelachen met de priesters en ze hebben me veel kunnen vertellen over de mensen hier en de omgeving. De laatste dag ben ik achterop de motor van een van de priesters de verschillende dorpen afgegaan. Best eng om op de motor over de zandweggetjes door de 'jungle' te rijden! Maar wel een mooie gelegenheid om op plekken te komen die anders onbereikbaar zijn. In Modhupur wil de regering een eco-park aanleggen dat dwars door het leefgebied van de Garos gaat. Ook al zijn er al verschillende protesten geweest, zelfs met dodelijke afloop!, de regering blijft illegaal doorgaan met de bouw van een muur rondom het natuurgebied. De mensen hebben me meegenomen de jungle in en lieten me zien hoe Bengalen, uit de stad, bezig waren om kuilen te graven voor de bouw van deze muur. Door me mee te nemen naar deze plek lopen de Garos het risico een vals proces-verbaal te krijgen, dus ik heb maar geen foto's genomen van deze plek. Er lopen honderden valse rechtzaken tegen de mensen hier. De omgeving waar de regering het eco-park wil plaatsen is erg mooi: veel rijstvelden en stille, schone natuur.

Tijdens mijn verblijf heb ik ook veel jonge mensen kunnen interviewen, maar helaas zijn veel meisjes hier erg verlegen. Mijn tolk ging daar helaas niet altijd goed mee om, wat de meisjes helemaal verlegen maakte. Hoop dus dat ik volgende keer een vrouwelijke tolk meekrijg, die de meisjes aan de praat kan houden!

Omdat het erg koud was in het dorp, werd ik al de eerste nacht ziek. Heb wel interviews gehouden de volgende dag, maar had de dagen erna helaas niet zoveel energie meer! Ben nu dus nog steeds aan het uitzieken in Dhaka, maar ik heb niet echt het gevoel dat mijn verkoudheid minder wordt. Zal het dus maar wat rustiger aan doen de komende dagen. Het weer ziet er alweer beter uit, het is overdag zo'n 24 graden.

Een nadeel van het leven hier in Bangladesh is dat ik helaas afhankelijk ben van anderen, vooral in Dhaka. Het is lastig alleen de stad in te gaan en ook voor de interviews moet er natuurlijk iemand zijn die Engels spreekt. Het is hier ook niet zo dat je lekker in de zon kunt zitten, want alle balkons zijn voorzien van tralies! Gelukkig werd ik dinsdag meegevraagd naar het jaarlijkse hindoefeest, dat gehouden werd op het terrein van de universiteit van Dhaka. Op dit feest maken alle faculteiten een hindoebeeld, dat de god van de wijsheid voorstelt. Hindoes lopen alle beelden af en bidden voor wijsheid. Het feest is vooral populair, omdat dit de enige dag in het jaar is waarop de meisjes de jongenscampus opmogen en de kamers mogen bezoeken. De studenten hadden een klein feestje gepland en samen hebben we 's middags een pittige! lunch gegeten. Na de lunch ben ik met een van de studentes naar het vrouwenhostel gegaan. De studentenkamers zijn hier erg klein en doorgaans wonen studenten met 3 of 4 studenten op de kamer. De toiletten zijn niet erg fris en de badruimtes ook niet, maar ik ben natuurlijk ook wel een beetje verwend in Nederland met een warme & schone douche. Hier wassen de studenten zich met koud water uit een teil. 's Avonds werd het te druk om normaal te lopen en zijn we weer richting mijn gastgezin gegaan.

Omdat er gisteren geen programma voor me was geregeld heb ik de dag binnenshuis doorgebracht. Ik was dus erg blij toen ik 's avonds met de dochter van Sanjeeb, Audrey (14) naar de dvd-winkel ging om een dvd uit te zoeken. Grappig dat ik zo blij wordt om naar buiten te gaan, maar als je zo afhankelijk bent, dan word je al snel blij :).
's Avonds nog even een filmpje gekeken. Ga vandaag, als het doorgaat, naar de beauty parlour voor een interview en volgens mijn contactpersoon is het een goed idee als ik een gezichtsbehandeling neem, dus ik wacht af wat er gebeurt!

Morgen ga ik naar de slumps om een aantal interviews af te nemen. Er gaan twee mensen mee, want het is geen veilige plaats om als buitenlandse vrouw rond te lopen. Hoop dat ik er een goed beeld krijg van het leven in de krottewijken en het beeld dat jongeren hebben van hun leven.

Het visum is nog erg onduidelijk, maar ik heb al besloten mijn ticket te verplaatsen naar India. Dan kan ik sowieso wat langer in Azië blijven en eventueel wat rondreizen. Ik hou jullie in ieder geval snel weer op de hoogte van mijn gebeurtenissen hier!

Tot snel weer!

Kus Mirjam

P.S. voor degenen die problemen hadden met mijn telefoonnummer, hier is mijn nummer nog een keer, plus landcode: + 88 (0) 1726210354

  • 25 Januari 2007 - 08:05

    Frans & Miranda:

    Hey Mirjam, Leuk en heel erg interessant om te lezen wat je allemaal mee maakt. Heel veel succes met je intervieuws!! xxx

  • 26 Januari 2007 - 09:49

    Moeder Gina:

    Hoi lieve Mirjam,
    wat een avonturen beleef je.Vreemd,om de onvrijheid in bewegen aan den lijve te ervaren.Wat zijn we hier dan vrij!We lezen je berichten en leven met je mee. Hier gaat alles zijn gangetje. Gisteren met collega's naar "Vrienden van de Amstel "in AHOY geweest.Heel gezellig. Wel iets anders dan de jungle van Bangladesh.Laat je maar mooi maken in de "beauty salon". Liefs en dikke kus,Wim en Gina

  • 27 Januari 2007 - 14:46

    Fleur Krenten:

    Hallo lieverd,

    Dan alweer mijn derde reactie en dat op 1 dag haha. Ik begin je nu (ik alle avonturen gelezen heb) echt te missen! Ik vind het echt ontzettend dapper dat je dit allemaal alleen durft! Raar dat nog bijna niemand dat gezegd heeft. Het lijkt mij doodeng om niet zeker te zijn of je ergens rustig kunt slapen/warm bad kunt nemen etc. Natuurlijk word je wel goed verzorgd door de familie van Sanjeeb. Maar ook die onzekerheden met het visum, de corruptie en alle armoede, lijkt me moeilijk. Leuk dat die priesters je zoveel uitgelegd hebben en dat het interviewen goed gaat. Zou wel gaaf zijn als je ook in India kunt verblijven! is dat ticket omboeken geen probleem?

    Als je je verhalen hier opschrijft, waar zit je dan? Op de universiteit? Ik ga je zeker bellen binnenkort, dus je hoort van me.

    TAKE CARE!

    Fleur

  • 28 Januari 2007 - 09:57

    Floris:

    Hey lieverd!! Even een berichtje om je te laten weten dat ik supertrots op je ben, dat je je zo ver weg van mij zo goed redt ;) en dat je zo snel al "één van de Garos" geworden bent!
    Lievie, ik ben benieuwd naar je volgende report en blijf natuurlijk hopen op nog meer foto's! KUS XXX

  • 05 Februari 2007 - 20:27

    Fam.van Oostenbrugge:

    hallo mirjam,
    nooit geweten dat we zo'n ondernemende nicht hadden!wat een belevenis. ongelofelijk, zoveel mooie dingen die je ziet en meemaakt! heel veel plezier de komende tijd en hopen dat je lang genoeg mag blijven om je onderzoek af te ronden.
    we blijven je berichten volgen via je site.

    groeten en veel liefs van ons allen uit dronten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bangladesh, Dhaka

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 April 2007

Afscheid

11 Maart 2007

Bijna een echte Garo-vrouw :)

21 Februari 2007

Avontuurlijke fietstocht

12 Februari 2007

Onverwachte wendingen

30 Januari 2007

Famous for one day
Mirjam

Actief sinds 19 Dec. 2006
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 41967

Voorgaande reizen:

07 Januari 2007 - 08 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: